تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
سید جلال ساداتیان در گفت و گو با رویداد ۲:

آتش‌بس یعنی پایان سیاسی نتانیاهو | آمریکایی‌ها در سال انتخابات در خاورمیانه درگیر نمی‌شود | برای آمریکایی‌ها آشوب در خاورمیانه یعنی تنفس برای روسیه

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در انگلیس در گفت و گو با رویداد 24 اذعان می‌کند که نتانیاهو به خاطر افراط در نزاع با حماس در بحران‌های عمیقی فرو رفته است.

 

رویداد۲۴ | سعید شمس: پس از کشته‌شدن امدادگران خیریه «مرکز آشپزی جهانی» توسط ارتش اسرائیل، این کشور برای اولین‌بار در دهه‌های گذشته تحت فشار جدی ایالات متحده قرار گرفته است؛ آمریکایی که با سکوت نظاره‌گر کشتار ۳۳ هزار فلسطینی بود. حالا رئیس‌جمهور آمریکا از نتانیاهو «آتش‌بس فوری» خواسته و آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا گفته است اسرائیل باید سیاستش را تغییر دهد وگرنه آمریکا سیاستش را در قبال حمایت از اسرائیل تغییر خواهد داد. حالا آیا روابط آمریکا و اسرائیل در آستانه تغییر است؟

بخش‌های مهم این گفت و گو را در زیر می خوانید:

◾️  در توافق سال ۱۹۶۷ اسلو قرار شد، مرز های سال ۱۹۶۷بین دو مجموعه رعایت شود. اما از زمانی که نتاتیاهو در راس دولت اسرائیل قرار می گیرد، به هیچ وجه به این قول و قرار مهم پایبند نمی‌شود و قدم به قدم چه در غرب رود اردن و چه در غزه، زمین‌های فلسطینی‌ها را گرفته و با تهدید و کشتار، شهرک‌سازی‌ها را افزایش می‌دهد تا جبهه مقاومت برای جلوگیری از روند غصبی نتانیاهو اتفاق می‌افتد تا نگذارند اسرائیل با کشتار و اسیرگرفتن کارش را پیش ببرد.

◾️ درباره چرایی توفیق نتانیاهو مشخصا باید به حمایت غرب از رئیس دولت غاصب اسرائیل اشاره کرد. به طور خاص، آمریکا که موقعیت لابی اسرائیل (آی‌پک) در این کشور بسیار قوی است اسرائیل را به‌طور همه‌جانبه‌ای پیشتیبانی می‌کند؛ به‌طوری‌که همه قطعنامه‌هایی را که توسط مجامع رسمی بین‌المللی تصویب می‌شود، وتو می‌کند. این همراهی سهم زیادی در توفیق‌های سال‌های اخیر بنیامین نتانیاهو داشت.


بیشتر بخوانید: کشتار هدف‌مند مردمان گرسنه | آشپزخانه مرکزی جهان چیست و چرا اسرائیل امدادرسانان آن را در غزه را هدف قرار داد؟


◾️ اوج‌گیری اقدامات اسرائیل که با ریختن خون فلسطینی‌ها توام بود، بالاخره در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ خون حماس را به جوش آورد تا در حمله‌ای همه جانبه، ضربه‌ای اساسی به اسرائیل و به خصوص به نخست‌وزیر نتانیاهو و البته جریان‌هایی که سیاست‌های پیشروی دولت اسرائیل پیگیری می‌کردند، وارد کند. یعنی تعدادی افسر اطلاعاتی و نظامی را دستگیر می‌کنند و اسناد و مدارک مهمی را هم به دست می‌آورند تا هیمنه و اعتباری که اسرائیل برای خودش درست کرده بود و ادعای گنبدآهنین داشت، زیر سئوال برود و لطمه‌ای جدی به بنیامین نتانیاهو وارد شود.

جلال ساداتیان

◾️ نخست‌وزیر اسرائیل که اعتبار و جایگاهش را زیر سئوال رفته دید، برای اینکه بتواند خسارت وارده را جبران کند، کابینه جنگی با حضور برخی از رقبایش تشکیل داد تا در شش ماه و چند روز اخیر، همه دنیا شاهد جنایت‌هایی باشند که بی‌بدیل بودند. به طوری‌که شاهد کشته‌شدن حدود 35 هزار نفر -که اکثرشان هم زنان و کودکان هستند- و مجروح‌شدن بالای 86 هزار بودیم تا افکار عمومی نظام بین‌الملل علیه این جریان و نتانیاهو حرکت‌های زیادی انجام بدهند. این تظاهرات موجب شد، آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی شکایت ببرد و در آنجا علیه اسرائیل رای به نسل‌کشی صادر شود تا تبلیغات اسرائیل کمرنگ و خنثی شود و همچنین آمریکایی که مدعی حقو‌ بشر است، به دلیل حمایت از اسرائیل زیر سئوال برود. به همین دلیل وقتی اسرائیل به همه مصوبات بی‌توجهی نشان داد، آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت در اقدامی بی‌نظیر به آتش‌بس رای ممتتنع داد تا این رای مزید بر علت باشد که نتانیاهو حتی دنبال منافع اسرائیل هم نیست و منفعت خودش را پیگیری می‌کند.

◾️ اسرائیل در حالی به سفارت ایران در سوریه حمله کرد که در این مدتی که جنگ غزه شروع شده است، تلاش‌هایی همه‌جانبه صورت گرفته است تا خاورمیانه پذیرای جنگی همه‌گیر نشود. به همین دلیل، وضعیت به وجود آمده مورد رضایت آمریکا نیست. چرا مورد رضایت آمریکا نیست؟ به این دلیل که آمریکایی‌ها می‌دانند اگر دامنه جنگ گسترده شود، اسرائیل به تنهایی حریف ایران نیست، و مجبورند در جنگ احتمالی پشت این کشور قرار بگیرند که قطعاً این شرایط مطلوب کاخ سفید نیست. ایالات متحده به‌هم‌ریختگی امنیت خاورمیانه را تنفسی برای روسیه در جنگ اوکراین تلقی می کند. این در شرایطی است که اروپا بدش نمی‌آید آمریکا را در سال انتخابات درگیر کند.

◾️ نکته مسلم این است، ایالات متحده که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد، به هیچ وجه تمایل ندارد فضای خاورمیانه فضای جنگی شود. در همین راستا در تبادل پیام‌هایی که با ایران داشتند، پیام دادند که به بحث غزه ورودی جدی نداشته باشد که ایران هم تا حد زیادی رعایت کرد که این موجب شد، اسرائیل با توهم ضعف و عدم آمادگی ایران در محل سفارت‌خانه دست به عملیات انتحاری بزند. به همین دلیل اسرائیل الان مورد انتقاد آمریکایی‌ها است. به‌طوری‌که شبکه جهانی «سی.ان.ان» خبری با این مضمون مخابره کرد که «حمله به سفارت ایران به معنی پایان جنگ است» تا این شائبه به وجود آید که آمریکایی با هدف پایان دادن به جنگ فشار روی بنیامین نتانیاهو را افزایش خواهند داد که اگر اینچنین شود، به معنی پایان حیات سیاسی نتانیاهو است و به همین دلیل جایگاه‌اش را به دلیل اصرار به جنگ پر‌هزینه اما بی‌نتیجه به کل از دست می‌دهد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، نوار غزه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان